آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۷۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۱۵ - ساعت ۱۹:۲۷
بهروز عربی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی گفت

سود بانکی بالا مانع استقبال بخش خصوصی از ۸۳ قطعه در شهرک های گلخانه ای درشهرستان های مانه و سملقان و اسفراین

بهروز عربی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۸۳ قطعه در شهرک‌های گلخانه‌ای این استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بخش‌های مختلف کشاورزی در شهرستان های مانه و سملقان و اسفراین است که سود بانکی بالا مانع استقبال بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این فضاها شده است.
سود بانکی بالا مانع استقبال بخش خصوصی از 83 قطعه در شهرک های گلخانه ای درشهرستان های مانه و سملقان و اسفراین,

به گزارش گروه دریافت خبر عصر اترک از مانه و سملقان  بهروز عربی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی گفت: سود تسهیلات برای واگذاری قطعات شهرک های گلخانه ای در این استان ۱۴ درصد در نظر گرفته شده است که در این خصوص جزو استان های برخوردار تعریف شده است اما فعالیت کشاورزی در این خطه که از نظر زیر ساخت های حمل و نقلی و سایر موارد ضعیف است باعث می شود که سرمایه گذاران انگیزه ای برای فعالیت در این فضاهای تولیدی نداشته باشند.

وی افزود: باید برای فعالیت سرمایه گذاران بسته های تشویقی و انگیزه ای در شهرک های گلخانه ای ایجاد کنیم زیرا آنان با شرایط برابر به سمت استان های برخوردار خواهند رفت این در حالی است که ما باید تلاش کنیم سرمایه گذار را در این خطه جذب کنیم.

عربی یکی دیگر از مشکلات برای جذب سرمایه گذار در بخش های تولیدی و به ویژه شهرک های گلخانه ای را نبود ثبات قیمت تجهیزات گلخانه ای عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاران در این زمینه نیز دچار مشکلات مختلفی می شوند دست کم باید قیمت ها برای خرید سازه، سایر امکانات در نیمی از سال ثابت بماند تا آنان با چالش رو به رو نشوند.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی گفت: اگر سرمایه گذاران از شهرک های گلخانه ای استقبال داشته باشند بهترین فضا برای تولیدات در بخش کشاورزی است، چرا که زیر ساخت های لازم برای کشت و کار در فضای گلخانه ای در این استان آماده است.

عربی افزایش تولیدات کشاورزی در هکتار، ایجاد اشتغال جوانان به ویژه دانش آموخته های بخش کشاورزی، تولید محصول در خارج از فصل، تعادل در قیمت ها، فراهم کردن تولید برای بحث صادرات را از جمله مزایای فعالیت در فضاهای گلخانه ای عنوان کرد.

وی کنترل شرایط محیطی، حفاظت گیاه از سرما و گرما، مصرف بهینه آب و افزایش تولید را از دیگر مزایای فعالیت بخش کشاورزی در فضای گلخانه ای عنوان کرد.

وی اظهار داشت: کشاورزان خراسان شمالی هر ساله از ناحیه حوادث مختلف از جمله خشکسالی های پی در پی، تنش محیطی، تغییرات دمایی، بارش باران، تگرگ، سرمای دیر رس بهاره و سرمای زودهنگام پاییز خسارت های زیادی را متحمل می‌شوند که فعالیت بخش کشاورزی در گلخانه ها ریسک را بسیار کم خواهد کرد چرا که فضای بسته قابل کنترل است.

وی گفت: در همین راستا کشت گلخانه‌ای یکی از راه حل‌های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است می‌توان گفت که گلخانه‌ها، ناجی بخش کشاورزی و راهبردی مناسب برای جهش تولید در خراسان شمالی است.

عربی افزود: هم اینک به ازای فعالیت در هر یک هکتار فضای گلخانه ای ۱۶ شغل مستقیم ایجاد می شود که علاوه بر این برای تعدادی زیادی از هم استانی ها اشتغال غیر مستقیم نیز ایجاد خواهد شد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۸۳ قطعه در شهرک‌های گلخانه‌ای این استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بخش‌های مختلف کشاورزی در شهرستان های مانه و سملقان و اسفراین است که سود بانکی بالا مانع استقبال بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این فضاها شده است.

وی اظهار داشت: تمامی زیر ساخت های مورد نیاز برای واگذاری این شهرک هابه متقاضیان و سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه هم اینک یک شهرک گلخانه ای در مانه و سملقان، ۲ شهرک در شیروان و یک شهرک در اسفراین داریم گفت: شهرک امام رضا (ع) با مساحت ۳۳۵ هکتار فضای بسیار مناسبی برای فعالیت های مختلف در بخش گلخانه ای است که ۶۰ قطعه برای واگذاری به سرمایه گذاران ایجاد شده بود که تاکنون ۲۱ قطعه تحویل داده شده و ۳۹ قطعه نیز آماده واگذاری است.

عربی مساحت فضای آماده واگذاری به سرمایه گذاران در شهرک گلخانه ای امام رضا (ع) را بیش از ۳۲ هکتار دانست و افزود: این فضا برای تمامی انوع گیاهان گلخانه ای مناسب است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص شهرک گلخانه ای اسفراین نیز گفت: این فضا که ۵۰ هکتار است شامل ۴۴ قطعه است که برای واگذاری به سرمایه گذاران آماده است که انتقال آب به این مجموع هنوز مشکلاتی دارد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی در خصوص شرکت شهرک کشاورزی شیروان نیز که ۱۰۰ هکتار است اظهار داشت: این فضا به سرمایه گذار تحویل شده است و اکنون فاز یک آن اجرایی و مابقی نیز در دست اجرا است.

عربی در خصوص شهرک قلعه چه شیروان نیز افزود: این فضا در ۲۰ قطعه به سرمایه گذاران واگذار شده است که هم اینک به تولید نیز رسیده است.

وی افزود: در مجموع در استان خراسان شمالی ۶ شرکت کشاورزی وجود دارد که از این تعداد ۲ مورد مربوط به مجتمع های دامپروری و چهار مجتمع شهرک های گلخانه ای است.

عربی مساحت کل شرکت های کشاورزی را ۵۷۵ هکتار عنوان کرد و گفت: از مجموع این میزان ۵۴۵ هکتار مربوط به شهرک های گلخانه ای و ۴۵ هکتار نیز مربوط به مجمتع های دامپروری است.

 وی ظرفیت تولیدی پیش بینی شده برای کل شرکت های کشاورزی در استان را ۶۷ هزار تن انواع محصول کشاورزی عنوان کرد و افزود: هم اینک در فضاهای مورد بهره برداری بیش از ۵۰۰ تن محصول تولید می شود که تلاش می کنیم سایر بخش ها نیز با سرعت مضاعفی به مرحله تولید برسد.

خراسان شمالی در ایجاد مجتمع شرکت شهرک های گلخانه ای در کشور جایگاه ۱۷ را دارد.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار سمنگان