آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۵۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ - ساعت ۲۲:۴۹
امام جمعه قاضی:

مهم ترین هدف انقلاب تغییر فضای اخلاقی و معنوی جامعه بود/ برقراری عدالت اجتماعی از برکات انقلاب است

حجت الاسلام معصومی با بیان اینکه انقلاب ما الگو گرفته از انقلاب حضرت محمد (ص) است، گفت: مهم ترین هدف انقلاب تغییر فضای اخلاقی و معنوی رژیم سابق بود که خوشبختانه به این اهداف رسید.
مهم ترین هدف انقلاب تغییر فضای اخلاقی و معنوی جامعه بود/ برقراری عدالت اجتماعی از برکات انقلاب است,

حجت الاسلام معصومی، امام جمعه شهر قاضی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک از مانه وسملقان با تاکید بر نبود فضای اخلاقی در رژیم پهلوی اظهارکرد: انقلاب ما الگو گرفته از انقلاب حضرت محمد (ص) است ومهم ترین هدف آن تغییر فضای اخلاقی و معنوی رژیم سابق بود؛در رژیم سابق چیزی به عنوان فضای اخلاقی نداشتیم از راس که شاه باشد گرفته تا بدنه حکومت در آن زمان همگی غوطه ور در فساد بودند و کسی به دنبال معنویت نبود.

وی با تاکید براینکه با شکل گیری انقلاب، تحول عظیمی در اخلاق و معنویت مردم شکل گرفت، تصریح کرد: انقلاب براساس قوانین اسلام پایه ریزی شد و تلاش شد مسئولینی در راس امور قرار بگیریند که معتقد و پای بند اخلاق اسلامی و معنویت باشند لذا در راس انقلاب امام( ره) و بعد از آن مقام معظم رهبری که خود این دوشخصیت از نظر معنوی و اخلاق اسلامی در اوج هستند، قرار دارند و به تبع این انقلاب هم در همان مسیر معنویت و اخلاق ادامه مسیر داد.

وی به بیان مصادیق تحول در اخلاق و معنویت پرداخت و افزود: توجه ویژه به قرآن ،حفظ و قرائت و روخوانی و تفاسیر در زمینه های مختلف باعث شد قرآن به سرعت از مهجوریت در بیایید این ها همه نشان از معنویت مردم ایران دارد.

حجت الاسلام معصومی توجه مردم به اقامه نماز های جماعت و نماز های جمعه را از برکات انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: با گذشت 43 سال از انقلاب هم اکنون در 900 نقطه کشور نماز جمعه اقامه می شود و این خودش تاثیر انقلاب بر معنویت است.

وی توجه مردم و جوانان به مراسم عبادی همچون اعتکاف و پیاده روی اربعین را از دیگر مصادیق پیشرفت معنویت در جامعه عنوان کرد.

 

احیای فرهنگ ایثار و شهادت

امام جمعه قاضی احیای فرهنگ ایثار و شهادت و فراگیری این فرهنگ در بین مردم ایران به ویژه جوانان را شاهدی بر گسترش معنویت بعد از انقلاب در کشور ذکر کرد.

با این حال وی تصریح کرد: این موارد بر این معنا نیست که در انقلاب ما یک عده ای گرفتار گناه وبی بندباری نباشند اما چیزی که مهم است، این است که این بی بندباری سیستماتیک نیست و حال اینکه این بی بندباری و فساد مالی وجنسی و دیگر فساد ها در رژیم سابق کاملا سیستماتیک بود و از مسئولین به مردم سرایت می کرد که ما این را در انقلاب اسلامی ایران به شکل سیستماتیک نمی بینم و اگر کسانی درگیر این فساد هستند دلیلی بر فساد سیستماتیک نیست.

 حجت الاسلام معصومی افزود: این ها تاثیر مثبت معنویت و اخلاق دینی است که مناسک و اعمال عبادی را درسطح کشور توسعه داده است الان در تعداد زیادی از مساجد سطح کشور روحانیت مشغول  به تبلیغ دین هستند و در مراسمات مختلف مناسک عبادی را برپا می کنند، اقامه هفتگی زیارت عاشورا، دعای کمیل و توسل، دعای ندبه و جشن وسروردر ولادت های ائمه  مراسمات عزاداری ها  اینها همه دلیل بر گسترش مناسک عبادی در سطح کشور بعد از انقلاب است.

امام جمعه قاضی با بیان اینکه این حجم پیشرفت جای خوشحالی بسیار دارد ولی قانع کننده نیست، گفت:  باید بیش از گذشته مراسمات عبادی را گسترش دهیم و به اخلاق و معنویت بیشتر از گذشته توجه کنیم .

 وی به اهمیت عدالت تاکید کرد و افزود: عدالت از اصول مذهب شیعه هست و کسی که عدالت را قبول نداشته باشد شیعه نیست انقلاب اسلامی ایران با هدف اجرای عدالت در ابعاد مختلف شکل گرفت و مردم از ظلم در رژیم گذشته خسته شده بودند که این انقلاب را به رهبری امام ره شکل دادند.

حجت الاسلام معصومی اظهارکرد: انقلاب هم در اجرای عدالت در جامعه اسلامی ایران بسیار موثر بوده  ولی به این معنا نیست که به طور کامل موفق بود چون تحقق 100 درصدی عدالت در جامعه بسیار کار دشواری است البته ما به طور نسبی شاهد تحقق عدالت در جامعه هستیم اگرچه بی عدالتی هم کم دیده نمی شود.

 

خدمات رسانی به مناطق محروم از مصادیق اجرای عدالت در انقلاب است

وی مصادیق عدالت را برشمرد و گفت: خدمات رسانی به مناطق محروم، همانطور که در شهر ها و مناطق خوش آب و هوا شاهد برق رسانی هستیم در مناطق محروم کشور هم می بینیم که برق دارند و کمتر روستایی وجود دارد که برق نداشته باشند و چنانچه وجود داشته باشد قطعا در سال های آینده به نعمت برق دسترسی خواهند یافت که این مورد از مصادیق عدالت است.

امام جمعه قاضی با بیان اینکه یکی دیگر از مصادیق عدالت دسترسی اقشار مختلف شهری و روستایی به گاز است، اظهارکرد:  در رژیم گذشته حتی در شهر های بزرگ مثل تهران مردم به راحتی به نفت دسترسی نداشتند اما هم اکنون بسیاری از نسل جدید حتی نفت را ندیده اند، چون جای خود را به گاز داده است و دسترسی به گاز یکی از مصادیق عدالت است که انقلاب اسلامی تلاش کرده که مردم چه در روستا چه در شهر از این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: ما دررژیم شاه این را نمی دیدم این حجم از خدمات رسانی به مناطق محروم شاهد نبودیم که سرچشمه آن ظلمی بود که بر مردم حاکم بود .

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی به سمت عدالت و اجرای  عدالت در حرکت است، گفت: آب رسانی، بهداشت، دسترسی به اینترنت تلفن، دسترسی به تحصیل و معلم همه از مصادیق عدالت است؛ یعنی ما شاهدیم به برکت انقلاب در ایران عدالت نسبی برقرار است و این نشان می دهد، نظام و انقلاب ما که قوانین آن برگرفته از قرآن وآموزه های اهل بیت شکل گرفته به سمت عدالت و اجرای عدالت در حرکت است .

 وی با تاکید بر اینکه نباید فقط بی عدالتی ها را دید و باید عدالت و بی عدالتی در کنار هم دید و سنجید، تاکید کرد: بی عدالتی هایی در سطح کشور شاهدیم و باید همه را در کنار هم دید و باهم سنجید و نباید نگاه به بی عدالتی ها کرد، ماهمچنان شاهدیم که یک عده در کشور ما  گرفتار در فقر هستند و یک عده دسترسی آسان به مراکز بهداشتی ندارد و دسترسی به آب شرب سالم ندارد اما نسبت به زمان شاه خیلی کم تر شده و امیدواریم در آینده نزدیک دولت مردمی این بی عدالتی ها را از بین ببرد.

حجت الاسلام معصومی فاصله حقوق بگیران دولتی از کارگران را یکی از مصادیق بی عدالتی برشمرد و گفت :اینکه شاهدیم این انقلاب که با هدف عدالت شکل گرفته ولی یک عده همچنان حقوق های نجومی دریافت می کنند و یک عده حداقل حقوق می گیرند؛ کارگران ما، عزیزان پارک بان که در شهرداری ها تلاش می کنند و از حقوق بسیار ناچیزی استفاده می کنند ولی یک مدیر کل در یک نهاد 20، 30 تا 40 میلیون حقوق  دریافت می کند که این ها شایسته نیست.

 وی یا تاکید براینکه  این مقدار تفاوت در حقوق کف جامعه و سقف جامعه فاصله زیادی است، خاطرنشان کرد:هرچند عدالت به معنای برابری نیست قطعا آن کسی که کار بیشتر و استعداد بیشتری دارد وآن کسی که از فکر خود برای پیشرفت نظام وانقلاب و مردم استفاده می کند باید حقوق بیشتری دریافت کند اما این حقوق بیشتر باید یک حد معقولی باشد که امیداوریم هم قوانین اصلاح شود تا دریافت حقوق مقداری تعدیل شود چون این مقدار تفاوت در حقوق کف جامعه و سقف جامعه فاصله زیادی است.

 

انتهای پیام/صدیقی


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار سمنگان