آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۷۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ساعت ۱۷:۵۳

تمام پلاک های اراضی ملی، دارای سند تک برگی شدند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه و سملقان گفت: مساحت کل شهرستان 586 هزار هکتار به تعداد 186 پلاک بوده که تمام پلاک های اراضی ملی دارای سند تک برگی شدند.
تمام پلاک های اراضی ملی، دارای سند تک برگی شدند,

علی اصغر قدیمی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه و سملقان درگفت وگو باخبرنگارعصر اترک ازمانه وسملقان اظهارکرد:  براساس گزارش نتایج ارزیابی و ارزشیابی یکساله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان از مجموع 8 شهرستان استان خراسان شمالی موفق به اخذ رتبه نخست شد. 


قدیمی افزود: این موفقیت مدیون پشتکار و تلاش کارکنان در واحدهای مختلف این اداره بوده که در تمامی لحظات و شرایط مشغول فعالیت و حفظ و حمایت، و همچنین احیاء و توسعه عرصه های منابع طبیعی بوده اند.


وی در خصوص عملکرد واحد یگان حفاظت گفت: در سال 1400 جهت برنامه ریزی درست و اولویت بندی گشت زنی های نیروهای یگان حفاظت اقدام به پهنه بندی عرصه های منابع طبیعی شهرستان در قالب مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی شد و در این راستا صورت جلسه تحویل عرصه به نیروها صورت گرفت و این مناطق از لحاظ حریق های حادث شده و شرایط پوششی و خطرآفرین بودن حریق و تخریب، تقسیم بندی شده است.


وی ادامه داد: در راستای مأموریت های محوله نیز نسبت به شناسایی دوستداران طبیعت و معرفی آنها به اداره و استفاده از توانمندهای آنان در زمینه کمک رسانی در حریق ها، معرفی متخلفین و همراهی در مأموریت ها اقدام شد.

 

قدیمی حفظ آب و خاک و جلوگیری از فرسایش و کنترل رسوبات و جلوگیری از ایجاد سیل را از اهداف واحد آبخیزداری عنوان کرد که جهت نیل به اهداف مذکور طرح هایی در قالب پروژه های مختلف اجرا شده است.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه و سملقان طرح آبخیزداری و پیشگیری و مهار سیل در استان  را شامل کپه کاری 36 هکتاری حوزه آبخیز کهنه جلگه، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری شامل پروژه 400 هکتاری بذرپاشی و کپه کاری حوزه جنوب منصور آباد ، پروژه یک هزار  هکتاری بذر پاشی حوزه آبخیز رئین -شیرآباد ،  پروژه کپه کاری 300 هکتاری حوزه آبخیز کهنه جلگه، پروژه بذرکاری 300 هکتاری حوزه آبخیز کهنه جلگه است.


وی همچنین عملیات مکانیکی واحد آبخیزدای از طرح های محرومیت زدایی نیز شامل اجرای پروژه عملیات دیوار ساحلی توری و سنگی حوزه آبخیز کهنه جلگه با حجم عملیات 4 هزار و 167 متر مکعب با پیشرفت فیزیکی 48 درصدی،  پروژه سازه های توری سنگی 2098 متر مکعب حوزه آبخیز کهنه جلگه با پیشرفت فیزیکی 30 در صدی که هم اکنون نیز در مراحل اجرایی کار می باشد .


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه و سملقان بیان کرد: مساحت کل شهرستان 586 هزار هکتار به تعداد 186 پلاک بوده که از این مساحت، 511 هزار هکتار اراضی ملی و موات و 75 هزار هکتار نیز اراضی مستثنیات است که با اخذ سند تک برگی برای 61 پلاک به مساحت9/126 هزار هکتار در سال 1400 که در ادامه سالهای قبل انجام گرفت، کلیه پلاکهای اراضی ملی دارای سند تک برگی شدند.   

وی خاطر نشان کرد که در زمینه مرتع نیز اقدامات مناسبی در سال 1400 انجام شده است که از جمله: ممیزی مراتع قشلاقی، ییلاقی و میانبند در شهرستان به اتمام رسیده است همچنین در سال 1400 مساحت 157 هزار  هکتار از اراضی مرتعی تحت مدیریت چرا،  قرار گرفته و کنترل کوچ دامداران مدیریت شده است.   


وی در ادامه گفت: میزان عوارض اخذ شده مبلغ 207 میلیون تومان بوده که نسبت به مبلغ 180 میلیون تعهد شهرستان ،افزایش 15 درصدی داشته است.

 

 قدیمی ادامه داد: با توجه به اینکه تهیه طرح های مرتعداری توسط دامداران انجام می شود و هزینه های تهیه طرح مرتعداری توسط آنها پرداخت می شود لذا با برگزاری دوره های آموزش و ترویجی و فرهنگسازی های انجام شده مساحت 36 هزار و 591 هکتار طرح مرتعداری تصویب شده است.

 

وی در خصوص توسعه رویشگاه و پروژه های بیولوژیک افزود : توسعه گیاهان داروئی در منطقه گچلی به مساحت 400 هکتار ، بذرپاشی در مرتع گرماب به مساحت 200 هکتار و کپه کاری به مساحت 47 هکتار در مرتع آنه قارون، می باشد.

وی در خصوص عملکرد واحد جنگل در سال 1400 بیان کرد: توسعه زراعت چوب به مساحت 3 هکتار در منطقه کاستان و قلعه خان، استحصال چوب به میزان 3000 مترمکعب در سطح شهرستان، تکمیل، شناسایی و تعیین حدود ذخیرگاه ها به مساحت 10000 هکتار، توسعه جنگل با نهال به مساحت 15 هکتار، غنی سازی جنگل با بذر به مساحت 9 هکتار، عملیات مبارزه با آفات و بیماریها با مساحت 50 هکتار، عملیات مکانیکی و بیولوژیکی جهت بازسازی معادن به مساحت 22.2 هکتار عملکرد واحد جنگل را تشکیل میدهند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مانه و سملقان ضمن تأکید بر نقش واحد ترویج در فرهنگ سازی حفظ و حراست از منابع طبیعی گفت: در سال 1400 تعداد 593 نفر- روز تحت آموزش منابع طبیعی در زمینه های مختلف منابع طبیعی قرار گرفتند.

 

وی همچنین عنوان کرد: نامگذاری دو خیابان به نام جنگلبان در شهرهای آشخانه و قاضی جهت پاسداشت فداکاری جنگلبانان، اجرایی نمودن تفاهم نامه های منعقد شده با سایر دستگاههای اجرایی، جذب 530 نفر همیار طبیعت، حضور در نمایشگاه های سطح شهرستان، ثبت الگوی موفق در سامانه شناسایی و ارزیابی بهترین تجربیات، استفاده از ظرفیت خیرین جهت تهیه تجهیزات اطفاء حریق و فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی و اجرای تبلیغات محیطی جهت حفظ و حراست از منابع طبیعی از جمله فعالیت های واحد آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی شهرستان در سال 1400 بوده است.

انتهای پیام/صدیقی

 


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی اخبار سمنگان